trefwoord

zoeken

kunstenaar

 

stroming

 

prijsklasse

 

 

Nieuws

Vrijdag 21 maart 2014

Noors museum geeft peperdure Matisse terug

© Museum Henie Onstad Kunstsenter

Het Noorse museum Henie Onstad Kunstsenter geeft een peperduur schilderij van de Franse kunstschilder Henri Matisse terug aan de nabestaanden van de rechtmatige eigenaar.

Het doek 'Robe bleue dans un fauteuil ocre' was van de Joodse kunstverzamelaar Paul Rosenberg, die in de Tweede Wereldoorlog werd beroofd door de nazi's. De waarde van het schilderij wordt geschat op 12 miljoen euro.

Niels Onstad, de oprichter van het museum nabij Oslo, kocht het schilderij in 1950. Het was een van de topstukken van zijn verzameling. 'Dit is natuurlijk een groot verlies voor het Kunstsenter.

Het doek vervulde een centrale rol in onze collectie', zei museumdirectrice Tone Hansen, die moest toegeven dat de claim van de familie Rosenberg op het schilderij rechtmatig was. Het museum zoekt nog uit of de collectie nog meer roofkunst bevat.

Vrijdag 20 december 2013

Kunst en Antiek Beurs Naarden-Vesting

kunst-en-antiek-weekend-00.jpg

Duyfkens Fine Art is van donderdag 23 januari tot en met zondag 26 januari 2014 aanwezig op de 17e editie van de Kunst & Antiek Beurs in de Grote Kerk van Naarden - Vesting. Gedurende deze beurs presenteren tientallen exposanten een grote diversiteit aan Oude, Moderne en Hedendaagse Kunst. Vele bezokers uit zowel Nederland als Belgie weten hun weg te vinden naar deze beurs. In onze stand treft u een deel van onze collectie aan waaronder werken van Floris Arntzenius, Hendrik Jan Weissenbruch, Adrianus Eversen, Fernand Toussaint en nog vele anderen.

De kerk is geopend van 11 tot 18 uur en op vrijdag tot 22 uur. Wij verwelkomen u graag op een van deze dagen in Naarden.

 

Donderdag 17 oktober 2013

NRC vraagt donatie voor multimediale longread Kunstroof Rotterdam

19830.jpg

Eén jaar geleden werden zeven waardevolle schilderijen gestolen uit de Rotterdamse Kunsthal. De Nederlandse krant NRC Handelsblad pakt op zijn website uit met een bijzonder gedetailleerde reconstructie van de spraakmakende schilderijenroof. Aantrekkelijk vormgegeven, met mooie fotografie en videobeelden, en met informatieve achtergronden die het verhaal context geven zonder de lezer in de weg te zitten.

NRC vraagt een vrijwillige financiële bijdrage voor de reconstructie van de roof uit de Kunsthal, een derde grote, zogenoemde multimediale longread van Nrc.nl. Longreads is de naam voor digitale artikelen van tien- tot 15.000 woorden die ondersteund worden door allerhande multimediale toepassingen. Mensen kunnen 1, 2, 3, 5 of 10 euro doneren. Vanaf 3 euro krijgt de donateur ook een ebook van de longread.

Volgens NRC is de longread de manier om goede journalistieke verhalen te vertellen, maar zit er een prijskaartje aan. "De auteur heeft maanden onderzoek gedaan en is voor dit verhaal tweemaal naar Roemenië gereisd. Onze vormgever, de fotografie, de Engelse vertaling, het kost allemaal veel geld. Wij geloven dat dit soort journalistiek de toekomst heeft. Maar die journalistiek behoeft een gezonde economische basis. En we zijn er van overtuigd dat onze lezers dat ook beseffen. Om dat te bewijzen vragen we u om - vrijwillig - een zelfgekozen bedrag te betalen om dit verhaal te lezen"

 

Zaterdag 10 augustus 2013

Familiegraf Mona Lisa geopend


In Firenze is vrijdag het graf geopend waarin de zonen van Lisa Gherardini del Giocondo begraven liggen. Hun moeder zou als model hebben gefungeerd voor het beroemde schilderij "Mona Lisa" van Leonardo da Vinci. Het DNA van haar zonen is nodig om haar skelet te kunnen identificeren.

Onderzoekers gaan ervan uit dat de man van Lisa Gherardini del Giocondo in 1502 of 1503 Da Vinci de opdracht gaf een portret te maken van zijn vrouw. Na de dood van haar man trok Lisa Gherardini zich terug in een klooster, waar ze in 1542 zou zijn begraven. Vorig jaar werden in dat klooster acht skeletten teruggevonden, waarvan er een van haar kan zijn.

Om uit te maken welk skelet van Mona Lisa is, willen wetenschappers nu het DNA van de skeletten vergelijken met het DNA van de nakomelingen van de vrouw. "De omstandigheden waarin we moesten werken waren niet de beste", verklaarde archeoloog Antonio Moretti die het graf van de zonen van Lisa Gherardini del Giocondo heeft geopend na afloop. "Toch voel ik me gelukkig. Niet alleen hebben we voldoende beenderresten gevonden, de lichamen lagen ook netjes onderin de crypte geordend naast een plaatje dat aangeeft dat ze deel uitmaakten van de Giocondofamilie."

Als het skelet van Mona Lisa geïdentificeerd kan worden, kan haar schedel worden gebruikt om een reconstructie te maken van haar gelaat. Op die manier kan haar uiterlijk worden vergeleken met haar afbeelding op het schilderij.

 

 

Familiegraf Mona Lisa geopend

10 augustus '13 door de redactie
 

In Firenze is vrijdag het graf geopend waarin de zonen van Lisa Gherardini del Giocondo begraven liggen. Hun moeder zou als model hebben gefungeerd voor het beroemde schilderij "Mona Lisa" van Leonardo da Vinci. Het DNA van haar zonen is nodig om haar skelet te kunnen identificeren.

Onderzoekers gaan ervan uit dat de man van Lisa Gherardini del Giocondo in 1502 of 1503 Da Vinci de opdracht gaf een portret te maken van zijn vrouw. Na de dood van haar man trok Lisa Gherardini zich terug in een klooster, waar ze in 1542 zou zijn begraven. Vorig jaar werden in dat klooster acht skeletten teruggevonden, waarvan er een van haar kan zijn.

Om uit te maken welk skelet van Mona Lisa is, willen wetenschappers nu het DNA van de skeletten vergelijken met het DNA van de nakomelingen van de vrouw. "De omstandigheden waarin we moesten werken waren niet de beste", verklaarde archeoloog Antonio Moretti die het graf van de zonen van Lisa Gherardini del Giocondo heeft geopend na afloop. "Toch voel ik me gelukkig. Niet alleen hebben we voldoende beenderresten gevonden, de lichamen lagen ook netjes onderin de crypte geordend naast een plaatje dat aangeeft dat ze deel uitmaakten van de Giocondofamilie."

Als het skelet van Mona Lisa geïdentificeerd kan worden, kan haar schedel worden gebruikt om een reconstructie te maken van haar gelaat. Op die manier kan haar uiterlijk worden vergeleken met haar afbeelding op het schilderij.